ALKOHOL NA PALUBĚ LETADLA: NEČEKANÁ OBĚŤ KORONA KRIZE

Anna Luebke - Jun 22, 2020
0

S cílem odstranění některých položek na palubě letadla a zajištění méně interakcí mezi cestujícími a členy posádky, vyškrtlo mnoho leteckých společností ze svých nabídek alkohol.

Cestovní omezení se uvolňují, hranice se otevírají, což leteckým společnostem umožnilo opět obnovit svůj provoz. S tímto restartem však cestující začínají rovněž vidět některé neočekávané účinky „nového normálu“. V případě letecké dopravy je jedna z obětí přímo před námi: stravovací služby na palubě a zejména alkoholické nápoje.

Zatímco spotřeba piva a vína se během karantény zvýšila, letecké společnosti si jako bezpečnostní opatření zvolily zákaz alkoholu, aby se snížilo množství věcí na palubě a zabránilo se interakcím mezi cestujícími a členy posádky. Kromě toho budou i sledovat a koordinovat používání záchodů pasažéry.

„Alkoholové“ opatření se stává populárním celosvětově: American Airlines a Delta Air Lines ve Spojených státech, Qantas a Virgin v Austrálii, ale i KLM nebo EasyJet v Evropě. Například Iberia dokonce pozastavila své stravovací a nápojové služby pro lety kratší než čtyři hodiny.

Bezpečnost je klíčová

Pandemie COVID-19 přinutila letecké společnosti přehodnotit proces jednoduchého letu. International Airlines Group, zkráceně IAG, která dodržuje Chartu leteckého průmyslu pro COVID-19, podporovanou Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) a Evropským střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC), zahrnula opatření, která se týkají široké škály aspektů, od informací po čištění a dezinfekce, ochranné prostředky a změny v postupech.

Kromě povinnosti zakrývaní obličejů, přeskupení odbavovacích nebo nástupních řad a filtrů HEPA, „které odstraňují 99,99 % virů a bakterií z recirkulovaného vzduchu“, došlo ke zjednodušení a zredukování palubních služeb. Žádné časopisy a katalogy, stejně jako nákupy na palubě (rozlučte se s parfémy a sladkostmi či lehkým občerstvením).

Například společnost Air Europa, která obnovila provoz vnitrostátních letů 22. června a o měsíc později udělá totiž i u letů mezinárodních, se zavázala omezit zbytečná kontaktní místa na palubě. Letecká společnost tedy odstraňuje z nabídky noviny a časopisy a stravovací služby nahrazuje piknikovými taškami na jídlo a láhví vody na cestujícího.

Nákupy na palubě byly zcela pozastaveny v ekonomické třídě pro vnitrostátní a evropské lety, ale byl ponechán na mezikontinentálních letech, i když s velmi omezenou nabídkou. V obou případech je služba dostupná pouze v business třídě, ale s „co nejvíc zredukovaným kontaktním prostorem“. „Air Europa navíc poskytuje cestujícím možnost nákupu jimi vybraných produktů online a předem,“ říká společnost.

Aerolinky v Evropě

Všechny evropské letecké společnosti pokračují v provozu, avšak s omezenými palubními službami. EasyJet, který již létá mezi Spojeným královstvím a Francií, nabízí na palubě pouze vodu, které musí být vyžádána od palubního personálu. Cestující si mohou na palubu přinést vlastní jídlo a nealkoholické nápoje, zatímco společnost bude v následujících měsících postupně znovu zavádět stravovací služby.

KLM rovněž pozastavila prodej horkých a alkoholických nápojů, ale vodu a nealkoholické nápoje v nabídce ponechala. Stravovací služby jsou k dispozici pouze u letů trvajících déle než devět hodin.

Společnost British Airways pozastavila prodej alkohol pro všechny lety na krátké vzdálenost a nabízejí pouze vodu a nealkoholické nápoje. Jídla však ne.

Virgin Atlantic také dočasně odebrala alkoholické nápoje z nabídky a podobně jako Air Europa poskytuje cestujícím základní soupravu včetně masky, ubrousků a dezinfekčního prostředku na ruce.

Co se týče společnosti Ryanair, která také obnovila řadu linek, společnost ze svého menu odebrala horké nápoje, nikoli však alkohol nebo hotová jídla, která musí být rezervována před letem.

Spojené státy a Asie

V USA společnost Delta Air Lines nepodává alkohol na palubě vnitrostátních letů, v dálkových letech však nabízí pivo, víno a likéry. American Airlines také postupuje stejným způsobem tím, že omezuje alkoholické nápoje na dálkové lety a lety první třídy.

V Asii Cathay Pacific nadále nabízí nápoje za letu, avšak salonky zůstávají zavřené.

Virgin Australia podává bezplatnou vodu a nealkoholické nápoje, ale žádné další nápoje ani jídlo. Qantas také nabízí zjednodušenou stravovací a nápojovou službu, i když doufá, že brzy začne uvolňovat tato opatření.

Související články

Komentáře

Přidat komentář