Čínský letecký průmysl: Boeing boduje

Gregory Dolgos - May 7, 2012
0

Americký gigant ve výrobě letecké techniky se snaží získat kupce pro letadla na dlouhou vzdálenost konkurenční společnosti Airbus. Boeing už se smluvně zavázal, že se postará o 50 % letadel společnosti China Eastern, tedy celkem o pět Airbusů (A340). Ve smlouvě také stojí, že Boeing dodá letecké společnosti China Eastern dvacet letadel Boeing 777. Čínské aerolinky mají za letadla zaplatit 6 miliard dolarů. Čínský trh je v současnosti velmi atraktivní pro všechny druhy podnikání a žádná společnosti si nemůže dovolit to přehlížet.

O zbylých 50 % letadel A340 se postará Airbus sám, a to výměnou za patnáct letadel A330. Naplnění této dohody ale stojí v cestě námitky Evropy, že se Čína nesnaží snižovat emise. Tyto smlouvy představují nový způsob nazírání, kdy se s použitými letadly zachází jako s ojetými auty.

Pro velké výrobce letecké techniky může být občas výhodné repasovat použitá letadla. Mohou tak snáze přesvědčit letecké společnosti k nákupu svých nových strojů. Tento přístup může každý rok vynést společnostem až neuvěřitelných sto miliard dolarů. Podle expertů se výrobci letecké techniky neuchylují k této strategii příliš často, ale není úplně neobvyklá.

Podobná výměna proběhla už v 90. letech, když Boeing skoupil několik letadel A340 od singapurských aerolinií. Tenkrát se Boeing snažil podpořit odbyt modelu 777 a Airbus řešil otázku, jestli bude nadále podporovat svůj model, A340. V roce 2011 nakonec Airbus kvůli malému zájmu výrobu letadel A340 zastavil.

Asi před třiceti lety odkoupil Boeing několik letadel řady A310a zase od kuvajtských aerolinek. Důvodem byla opět snaha motivovat tuto leteckou společnost k nákupu Boeingů. Před čtyřmi lety uvedla společnost Air Algeria, že Airbus měl v plánu koupit všechna jejich letadla Boeing. Airbus tuto zprávu dementoval a vedení společnosti uvedlo, že takovéto praktiky v podnikání neschvaluje. Airbus také uvedl několik důvodů, kterými obhajoval vlastní podnikovou politiku.

China Eastern vlastní také 5 modelů Airbusu A340-600. Odhadovaná cena každého z těchto letadel je 55 milionů dolarů. Podle některých expertů je ale tato cena nadhodnocená. Nejdůležitějším faktorem k určení ceny je totiž stav motorů. A podle odborníků nabídne Boeing za jedno letadlo 30 milionů dolarů.

Víc než 50 % letadel A340 je přes patnáct let stará. Už jenom kvůli tomu nebude Čína s obchodem nejspíš souhlasit. Tento model také nepřekoná dlouhé vzdálenosti. Boeing se snaží udat svůj model 777 a posílit svoji pozici na čínském trhu. Boeing 777 má kapacitu mezi třemi a čtyřmi sty pasažéry, takže společnost se snaží zaměřit na tuto část trhu.

Komentáře

Přidat komentář