LETECKÁ DOPRAVA V USA JE PŘIPRAVENA ZNOVU VZLÉTNOUT

Samuel Dorsi - Apr 12, 2021
0

Odvětví letecké dopravy, o kterém se předpokládalo, že bude po mnoho let zničeno a zmrazeno, se začíná pomalu zotavovat. To platí zejména ve Spojených státech, neboť během velikonočního víkendu hlásila americká letiště rekordní počet cestujících.

Během tohoto víkendu se na americká letiště nahrnulo přibližně 1,5 milionu cestujících denně. V roce 2020, který byl nejhorším rokem pro odvětví, by se žádný odborník neodvážil vsadit na takovou bilanci v následujícím roce.

Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že zatímco 1,5 milionu denně je dvakrát více než na začátku pandemie, stále je to daleko od návratu k normálu. V roce 2019 bylo ve stejném období o 40 % více cestujících. Každopádně lze říci, že letecký průmysl je připraven vzlétnout.

Hlavní letecké společnosti již pomalu reaktivují své týmy. Delta vyzvala spět svých 1700 pilotů, neboť minulý víkend byla nucena zrušit asi 100 letů kvůli nedostatku dostupných pilotů. United plánuje přijmout 300 nových pilotů s přesvědčením, že nastává nová éra růstu.

Ještě není vyhráno

Podle Olivera Wymana, který nedávno zveřejnil zprávu, která předpokládá návrat k normálu v roce 2022 u vnitrostátních letů, je to otázka měsíců. V tomto kontextu je nutné dodat, že byznys a mezinárodní cestování je stále v katastrofickém stavu a k jejich plnému zotavení nedojde dříve než v roce 2023.

Problémem je, že se jedná o dva nejvýnosnější sektory pro hlavní společností. Před pandemií generoval byznys cestovní ruch polovinu zisků amerických dopravců. Společnosti proto budou muset přizpůsobit svoji nabídku. Některé z nich začaly revidovat svůj obchodní model, aby lépe obsloužily tuto cenově citlivou klientelu.

Očkování urychlilo zotavení

Covid-19 již není omezením pro 20 % Američanů, kteří byli očkovaní. Ti teď mají možnost navštívit své příbuzné, či si vycestovat k moři.

Opatrnost však zůstává. Na letech jsou stále povinné masky. Zdravotní úřady zároveň zmírňují tuto dynamiku, neboť se domnívají, že cestování je stále kontraindikováno s novou vlnou koronaviru.

Tyto pokyny nepochybně zpomalí zotavení. Například vláda ve Velké Británii stále odrazuje své občany od trávení letních prázdnin v zahraničí.

Noví hráči na trhu

V Evropě, stejně jako v Asii a Americe, spouštějí nové společnosti nízkonákladové lety, aby zachytily vlnu oživení letecké dopravy.

V Norsku chce společnost Flyr od června otevřít šest destinací. V Itálii plánuje EGO Airways jedenáct nových linek. Ve Spojených státech se společnost Breeze Airways specializuje na nedostatečně obsluhovaná letiště. V Indii chce mezitím Flypop spojit Spojené království přímo s Paňdžábem a Gudžarátem pro potřeby diaspory.

Vzhledem k tomu, že na celém světe stále nemůže vzletět 6000 letadel, ceny pronájmu klesly od roku 2019 o polovinu. A nábor nikdy nebyl snazší. Tito nováčci proto konkurují společnostem, které krize vyčerpala, a pravděpodobně budou muset v určitém okamžiku podstoupit zásadní restrukturalizaci, aby snížily svůj dluh a přežily bez vládní podpory.

Mezinárodní lety stále trpí

Podle údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců se však celosvětová osobní doprava v únoru propadla o 88,7 % ve srovnání se stejným měsícem v roce 2019. To představuje nový pokles po lednovém meziročním pádu o 85,7 % a nejhorší výsledek od července 2020.

Celková poptávka po létání navíc v únoru 2021 poklesla o 74,7 % ve srovnání se stejným měsíce v roce 2019. Únor tedy nevykazoval žádné známky oživení poptávky po mezinárodních letech, zejména kvůli šíření nových mutací Covid-19.

Z hlediska regionů zaznamenaly největší pokles asijsko-pacifické letecké společnosti, a to o 95,2 % méně než v únoru 2019. V Evropě poklesla osobní doprava v únoru o 89 %, zatímco na Blízkém východě činil 83,1 %. V Severní Americe došlo k poklesu o 83,1 %, v Latinské Americe o 83,5 % a v Africe byl pokles nejmenší – 68 %.

Související články

Komentáře

Přidat komentář