USA: FÚZE CENY LETENEK NEZVEDLY

Wayne M. Gore - Jan 7, 2013
0

Během posledních deseti let zaznamenaly americké aerolinky významné změny včetně několika fúzí. Mnoho odborníků se shodovalo, že tyto obchodní kroky se projeví růstem cen letenek. I přes pesimistické odhady nezaznamenaly domácí ceny podstatné zdražení.

Vlnu změn začaly v roce 2005 společnosti US Airways a America West. Dalším přelomový krok přišel o tři roky později, kdy se v roce 2008 se spojily Delta a Northwest airlines. Nejnovější fúze proběhla v roce 2010 a týkala se společností Southwest a AirTran.

Prognózy počítaly s nárůstem cen letenek v důsledku fúzí. Zpráva o federální dopravě ovšem ukazuje, že cena domácích letů se nijak dramaticky nezvedla. Mezi lety 2004 a 2011 došlo k průměrnému meziročnímu zdražení o 1,8 %.

Jonathan Kletzel, odborník na dopravu a logistiku společnosti PwC US, se domnívá, že údaje o růstu cen mohou být zavádějící. Jeho analýza, ve které vycházel z údajů PwC US, naopak ukázala, že prognózy o nárůstu cen v důsledku fúzí byly mylné. Potvrdilo se také, že fúze a změny neměly žádný vliv na preference pasažérů při výběru letů.

Například podle statistiky z roku 2004 obsluhovaly dvě největší společnosti 1000 nejoblíbenějších tras. To je statistika, která se týká období jednoho roku před první fúzí. Data, která byla nasbírána poté, co ke spojení došlo, ale žádnou větší změnu nenaznačují.

Ani pokud by trend fúzí pokračoval, nedá se počítat s větším nárůstem cen. Uvolněné místo na trhu totiž okamžitě zaujme nějaká nízkonákladová společnost. S tímto závěrem souhlasí i analytik cestovního ruchu poradenské společnosti Hudson Crossing, Henry Harteveldt. Podle něj jsou to právě nízkonákladové letecké společnosti, které drží ceny dole.

Právě protože tato oblast trhu nabízí zákazníkům volbu, musejí se společnosti snažit konkurovat si cenami a kvalitou služeb. Nízkonákladové společnosti přitom slouží jako regulátor ceny a brání tak velkým společnostem vytvořit monopol.

Kromě cen ovlivňuje soutěž na trhu také kvalitu služeb. V důsledku toho například poklesl počet stížností kvůli poškození zavazadel na 2,97 na 1000 pasažérů.

Komentáře

Přidat komentář