BOEINGOVÁ KRIZE OHROŽUJE AMERICKOU EKONOMIKU

Kevin Eagan - Apr 15, 2019
0

Mezinárodní suspendace 737 Max ovlivnilo nejen finance Boeingu, ale začalo rovněž ovlivňovat americkou ekonomiku. Krize této společnosti byla rozpoutána poté, co havaroval letoun značky Boeing etiopských aerolinek. V důsledku toho je podle odhadů největší americké banky JP Morgan ohrožena desetina a půl růstu HDP americké ekonomiky.

Tento nepřiměřený dopad Boeingové krize je způsoben vlivem leteckého průmyslu na statistiky zahraničního obchodu USA. Vzhledem k tomu, že většina výroby modelu 737 měl směřovat na mezinárodní trh, ochromení prodeje předpokládá nižší vývoz a zároveň tedy i menší růst.

V současnosti není známo, kdy bude společnost bude moci vyslat 400 letadel kategorie 737 Max. Boeing oznámil, že aktualizace kontroverzního softwaru MCAS bude zpožděna. Až bude zahájena, musí Federální letecká správa (FAA) a různé další regulační orgány schválit změny, po nichž bude následovat zkušební a výcvikové období pilotů a leteckých společností.

Minulý týden Boeing oznámil, že sníží výrobu modelu z 52 na 42 měsíčně. Je to vůbec poprvé, kdy největší výrobce letadel na světe snížil výrobu modelu od zastavení leteckého průmyslu před 18 a půl lety, které vyvolaly útoky z 11 září.

Rozhodnutí Boeingu mělo kaskádový efekt na letecký sektor. Vzhledem k tomu, e dodavatelé součástí pracují s časovým odstupem mezi 12 a 18 měsíci po výrobcích, existuje zřejmé nebezpečí vytvoření trupu letadel uložených společností Boeing a dílů, motorů a dalšího vybavení společnosti.

To se promítlo do rozsáhlých poklesů leteckého průmyslu na Wall Street, které se rozšířily ina nízkonákladovou společnost Southwest Airlines, jejíž flotila je téměř výhradně složena z letadel 737 a která letos plánovala nahradit nejméně 20 letadel letadlem Max.

Podle JP Morgan, 35 % peněžních toků Boeingu měl mít zdroj z prodeje letounů Max. Nyní, s vyhlídkou, že model nebude prodáván celé měsíce, plus náklady na skladování těch, které budou nadále vyráběny, a více než pravděpodobné požadavky leteckých společností na náhradu za 375 letadle, které nemohou létat – více než 100 milionů eur za jednotku – Boeing čelí významnému finančnímu risku

Související články

Komentáře

Přidat komentář