ITALSKÝ CESTOVNÍ RUCH: TRŽBY KLESLY O 81 %

Justin N. Froyd - Sep 20, 2021
0

Pandemie Covid-19 má zničující dopad na celé odvětví cestovního ruchu a bude nějakou dobu trvat, než dojde k jeho zotavení.

Zvláště zasažen byl italský cestovní ruch, a to i vzhledem k významu tohoto odvětví pro ekonomiku země. Některá čísla jsou opravdu zničující, přičemž mnoho zúčastněných stran trvá na tom, že „čelíme masakru“.

2020 utrápeným rokem

V roce 2020, prvním roce éry Covid, domácí spotřeba cestovního ruchu v Itálii ztratila více než 63 miliard ve srovnání s rokem 2019 a 31 miliard přidané hodnoty, jak uvádí italský národní statistický institut. To je přibližně na úrovni před rokem 2010.

To jsou přímé důsledky drastické redukce příchozích a odchozích toků turistů způsobených pandemií Covid-19. Přenocování cizinců se snížily o 54,6 %, chybělo 207 milionů návštěvníků ze zahraničí a mnoho dalšího.

Výdaje cizinců byly následně také výrazně ovlivněny. Zahraniční turisté utratili během roku 2020 23,7 miliardy eur, což je pokles o 59,6 % ve srovnání s rokem 2019. Domácí výdaje mezitím klesly o 33,8 % na 46,3 miliardy.

Příjmy restaurací se snížily o neuvěřitelných 69,8 % na 3,2 miliardy eur, zatímco cestovní kanceláře a obdobné společnosti zaznamenaly pokles příjmů o 74,5 % na 758 milionů.

HDP zaznamenalo pokles

Stav italského odvětví cestovního ruchu se odráží také v HDP země. V Itálii došlo v roce 2020 k poklesu HDP o 8,9 %, což je nejhorší recese od druhé světové války.

Ze 115 miliard EUR HDP, o které Itálie přišla v roce 2020 ve srovnání s rokem 2019, lze 27,1 % připsat cestovnímu ruchu, tj. schodek odhadovaný na 31,1 miliardy EUR pro toto odvětví. Celkově jde o zcela evidentně zničující ztráty pro tento sektor.

Pozitivní náznaky v roce 2021

Pokud jde o letošní rok, objevily se určité pozitivní náznaky. Přímořské destinace v Itálii zaznamenaly průměrnou obsazenost pokojů 70 %, přičemž některé regiony (Ligurie a Toskánsko) dokonce obsadily více než 80 %. Kladná čísla jsou registrována i v horských střediscích.

Zlepšení se dočkala také některá vnitrozemská území. Řím zaznamenal v létě 40 % obsazenost, zatímco Florencie a Benátky 50 %, respektive 55 %. Jde o lepší hodnoty než v minulosti, ale stále daleko od předkrizového období.

Vzestup outdoorové turistiky

Outdoorová turistika si letos v létě vedla ještě lépe, když překročila předpandemické úrovně. Jak uvádí Campeggi.com, přední italský portál pro kempy a prázdninové areály, od května do srpna zaznamenali nárůst vyhledávání o 16 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019.

To potvrdilo pozitivní trend zaznamenaný na jaře, kdy ve třetím dubnovém týdnu portál registroval +54 % ve srovnání se začátkem měsíce a růst o 656 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2020.

Pozitivní trend italského cestovního ruchu pokračoval i po začátku sezóny. Měsíc červen zaznamenal 137 % nárůst vyhledávání kempů ve srovnání s předchozím měsícem a další růst byl zaznamenán v červenci, kdy byl nárůst 224 % ve srovnání s květnem.

Zájem přichází také zpoza hranic. Od poloviny května do srpna došlo k nárůstu o 261 % německých uživatelů, kteří se zajímali o Itálii, ve srovnání se stejným obdobím roku 2020. Objemy od roku 2019 tedy byly celkově překročeny o 10 %.

Organizovaná turistika trpí ještě více

Ne každý subsektor italského cestovního ruchu je však na této opatrně optimistické vlně. Zejména organizovaná turistika letos trpí ještě více než v roce 2020.

„Čelíme masakru. 2021 nepůjde o moc lépe než 2020. V tomto tempu se zejména segmentu organizovaného cestovního ruchu dokonce podaří zaznamenat horší rok než 2020,“ řekl Franco Gattinoni, prezident Federace organizovaného cestovního ruchu.

V roce 2019 měl italský organizovaný cestovní ruch obrat 13,3 miliardy eur a ve srovnání s předchozím rokem vzrostl o 4,3 %. Nyní se však sektor připravuje uzavřít rozvahu na 2,5 miliardy eur, což je o 80 % méně než v roce 2019.

Hlavním problémem organizované turistiky je fakt, že panuje obecná nejistota ohledně neustále se měnících pravidel souvisejících s pandemií Covid-19. Kromě toho chybí perspektiva, která brání plánování turistických sezón a v důsledku čehož Itálie ztrácí kupní sílu ve srovnání se zahraničními konkurenty.

Související články

Komentáře

Přidat komentář