ŠVÝCARSKÝ TURISTICKÝ PRŮMYSL SE BREXITU NEBOJÍ

Andrew J. Wein - Apr 1, 2019
0

Brexit nepředstavuje pro švýcarský turistický průmysl problém, a to jak pro hotely, tak i pro cestovní kanceláře, agentury a jiné zainteresované subjekty: od loajálních a nadšených britských zákazníků se očekává, že budou pokračovat v návštěvách švýcarských Alp, zejména díky tomu, že Švýcarsko rozvíjí úzký politický vztah se Spojeným královstvím.

„Vidím spíše pozitivní dopad spojený s Brexitem,“ řekl velvyslanec Nicolas Bideau, ředitel švýcarského prezidia. „Jsme o krok napřed (Evropské unie), protože jsme dříve uzavřeli dvoustranné dohody s Británií, které například zaručí volný pohyb Britů bezprostředně po Brexitu.“

Rada pro cestovní ruch ve Švýcarsku s tímto souhlasí a očekává, že v roce 2019 dojde k nárůstu počtu britských přenocování o 1,5 %, poté, co v roce 2018 došlo k nárůstu o 2,3 %. „Švýcarsko je považována za útočiště míru, protože britská veřejnost je obecně informována o dohoadách uzavřených mezi Spojeným královstvím a Švýcarskem,“ uvádí Bideau.

Přítomnost návštěvníků je velmi oceňována dotčenými kruhy. Po Německu a Spojených státech představuje Velká Británie třetí největší zdroj zahraničních turistů do Švýcarska s 720 tisíci hotelovými hosty v celkové výši 1,65 milionu přenocování v minulém roce. To je o čtvrtinu více než například návštěvníci z Francie, i přesto, že se jedná o sousední stát.

Navíc Britové nejvíce utrácí, v průměru 210 franků za den na osobu. „Mají početné zastoupení v střediscích jako Verbier, Zermatt, Saas-Fee nebo Crans-Montana,“ říká Damian Constantin, ředitel Valais/Wallis Promotion.

Silné spojení ženevského letiště se Spojeným královstvím (zejména prostřednictvím silné příslušnosti společnosti EasyJet v Cointrinu) tento příliv podporuje, avšak letiště v Sionu také zaznamenává rekordní přílety a usiluje o rozvoj vztahů, a to navzdory technickým omezením, která je potřeba překonat.

Návštěvníci z Velké Británie jsou především nadšenci zimních sportů: dva ze tří jezdí do Valais pro lyžování, v porovnání s průměrem jednoho ze dvou pro turisty z jiných zemí. Pověst Švýcarska „je ve Velké Británii o něco lepší, než v zemích jako je Německo, Francie nebo Itálie,“ konstatuje Bideau.

Skeptici, kteří předpověděli pád přenocování po hlasování o Brexitu v červnu 2016, neměli pravdu. Zpočátku „počet anglických turistů klesl, ale pokles byl rychle absorbován,“ říká Veronique Kanel, mluvčí Switzerland Tourism.

Pokles libry po hlasování měl počáteční negativní dopad, ale protože cestovní kanceláře vybudovaly devizové rezervy, průmysl se rychle zotavil. A letos, jakmile se Brexit potvrdí, by to nemělo být jiné.

Kromě toho, Hotelleriesuisse a Suisse Tourisme společně tvrdí, že pokud by libra dále devalvovala, britský příliv by také vzrostl do destinací v EU nebo ještě více, a to proto, že rozdíl by byl vůči euru větší. Výhled švýcarského průmyslu je tedy pozitivní.

Švýcarské destinace se pro následující měsíce doposud prodávala lépe než destinace eurozóny, jak ukazuje průzkum provedený společností Switzerland Tourism mezi hlavními provozovateli marketingu cestovního ruchu ve Švýcarsku.

Švýcarsko je ceněné Brity pro Alpy, ale rovněž jako obchodní cíl, a to obzvláště Ženeva a Basilej. Historicky mají obě země úzké vazby: Britové byli první, kdo rozvíjeli ve Švýcarsku cestovní ruch, a to s přílivem britských návštěvníků v 19. století, které vedlo k vytvoření Švýcarského alpského klubu (SAC). A právě britský touroperátor Thomas Cook organizoval první zájezdy do Švýcarska v roce 1858.

Jedinou potenciální hrozbou pro nadcházející roky by se týkal scénáře globálního kolapsu britské ekonomiky v důsledku Brexitu. Tato hypotéza však nenachází mezi švýcarskými turistickými hráči příliš mnoho reálných obrysů.

Související články

Komentáře

Přidat komentář