FRANCIE SPUSTILA PRVNÍ DÁLKOVÝ LET S EKOLOGICKÝM LETECKÝM PALIVEM

Richard Moor - May 24, 2021
0

První francouzský dálkový let využívající ekologické letecké palivo vyrobené z použitého oleje na vaření vzlétl z Paříže 18. května 2021 s konečnou destinací v Montrealu. Jedná se o nový krok směrem k „dekarbonizaci letecké dopravy“, které společně dosáhly společnosti Air France-KLM, Total, ADP Group a Airbus.

Tento let Air France 342 vzlétl v 15:40 v úterý 18. května 2021 z terminálu 2E na letišti Paříž-Charles de Gaulle do Montrealu za premiérového užití udržitelného leteckého paliva (SAF) vyráběné společností Total ve svých francouzských závodech.

Let je konkrétním vyjádřením společné ambice čtyř skupin dekarbonizovat leteckou dopravu a vyvinout francouzský výrobní řetězec pro letecká paliva, což je nezbytným předpokladem pro jejich široké využití na francouzských letištích.

Biopalivo použité pro tento let je vyrobeno z odpadu a zbytků z oběhového hospodářství. Byl vyroben společností Total z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii bez použití jakéhokoli panenského rostlinného oleje.

Tento první SAF „Made in France“ byl certifikován ISCC-EU Mezinárodním certifikátem udržitelnosti a uhlíku, nezávislým orgánem, který zaručuje jeho udržitelnost. Jeho začlenění ve výši 16 % do tohoto letu zabránilo emisím 20 tun CO2.

Velké společnosti se připravují na tento vývoj

Francouzské právní předpisy zakotvují povinnost začlenění 1 % tohoto typu biopaliva na všechny lety odlétající z Francie počínaje rokem 2022. Ambice jsou však vyšší, neboť od roku 2025 má jít o 2 % a od roku 2030 5 %. Jde o součást evropské iniciativy s názvem Green Deal.

V reakci na tuto změnu legislativy bude společnost Total rovněž vyrábět ekologické letecké palivo počínaje rokem 2024 ze své ropné platformy v Grandpuits (Seine-et-Marne).

Tento let také ilustruje směr, jimž by se společnost měla vydat ke snížení naší ekologické stopy: udržitelné palivo ve vzduchu, letadla nejnovější generace a elektrifikace pozemního provozu.

Let byl provozován s Airbusem A350, který spotřebovává o 25 % méně paliva než letadlo, které nahrazuje. Letoun poháněl první elektrický tankovací vůz vyvinutý ve Francii s odbornými znalostmi společnosti Total. Veškerá pozemní zařízení používána společností Air France byla rovněž zcela poháněna elektřinou.

Společnost KLM uskutečnila první let se SAF již v roce 2009 a od té doby skupina AF-KLM začala pracovat na nových inovativních programech, včetně 78 letů Air France v letech 2014 až 2016 s 10 % SAF ve spolupráci s dceřinou společností Total.

Tento experiment ukázal, že používání udržitelného paliva nemá žádný vliv na spolehlivost provozu leteckých společností. Skupina Air France-KLM hodlá v následujících letech posílit své vedoucí postavení v této oblasti a zároveň se zapojit do výzkumu letadel budoucnosti.

Souběžně s touto operací provádí Airbus několik sérií testů k certifikaci letadel se 100 % udržitelným leteckým biopalivem v nadcházejících desetiletích.

Rovněž Airbus ve svých průmyslových areálech nainstaloval vyhrazené čerpací stanice SAF, které společnosti umožňují používat tento typ paliva bez svých výrobních operacích i při dodávkách letadel. Tato zařízení jsou součástí ambice skupiny dekarbonizovat celou jejich průmyslovou činnost.

Související články

Komentáře

Přidat komentář