RUSKOU LETECKOU DOPRAVU ČEKAJÍ DRAMATICKÉ ZMĚNY

Vanderlei J. Pollack - Mar 7, 2022
0

Koncem minulého týdne EU oznámila zákaz prodeje, pronájmu, převodu nebo vývozu letadel a jakýchkoliv součástí do Ruska po invazi země na Ukrajinu. Zákaz se týká nejen nových smluv, ale i stávající leasingové smlouvy jsou ukončeny do 30 dnů.

Ve středu pak americká společnost Boeing oznámila pozastavení technické podpory ruským aerolinkám, poskytování náhradních dílů a údržbu svých letadel s Ruskem.

Vliv na ruskou leteckou dopravu

Podle expertů v důsledku toho bude muset Rusko přerušit provoz jak letadel Airbus evropské výroby, tak Boeing americké výroby.

Podle Federálního úřadu pro leteckou dopravu je ve flotile ruských aerolinek 337 letadel registrovaných v EU a 308 amerických letadel. Celkem ruští dopravci provozují 980 osobních letadel, z toho 777 pronajatých (jak od zahraničních, tak od ruských pronajímatelů). Více než polovina z těchto 777 letadel je pronajata od zahraničních společností.

A i když je to pro ruský letecký průmysl zjevně velký problém, odborníci v Rusku věří, že sektor dokáže přežít, i proto, že v zimní sezóně lety tolik neprovozují, zatímco za tři měsíce, k začátku sezóny letní, by situace mohla být výrazně odlišná, především z politické perspektivy.

Otázka náhradních dílů

„Důležitou otázkou je, zda Rusko bude moci nakupovat náhradní díly a motory ze třetích zemí prostřednictvím, například, Číny? Bude Rusko schopno legitimně opravovat a udržovat ta cizí letadla, která ještě má?“ řekl šéf Avia.ru Roman Gusarov.

Faktem je, že část hlavních Boeingů a Airbusů je pronajímána od dceřiných společností ruských bank. To znamená, že je nebude nutné vracet do zahraničí a lze je nadále používat. Ale bez opravy a náhradních dílů ne na dlouho, až do první poruchy nebo první plánované opravy.

Technicky by Rusko mohlo opravu zvládnout samo, říká Gusarov. Ale dělat to bez povolení a certifikátů výrobce, podle jeho názoru, nestojí za to.

Jak vysvětluje expert, porušení předpisů o údržbě letadel, které vyplyne na povrch při příští kontrole komise ICAO, povede k zákazu Ruska obecně létat kamkoli. Ale to není vše. Z tohoto důvodu nebude moci do Ruska létat ani jedna zahraniční společnost. Ruské nebe bude jednoduše uzavřeno, protože bude uznáno jako nebezpečné.

Pro Rusko by to znamenalo úplnou vzdušnou izolaci. A v budoucnu bude velmi těžké znovu získat důvěru mezinárodní letecké komunity.

Je Rusko soběstačné?

Vyvstává tak otázka: je Rusko v sektoru letecké dopravy soběstačné? Ano i ne. I když je pravda, že existuje letadlo MS-21, které bylo vytvořeno, aby nahradilo Boeingy a Airbusy, v tuto chvíli je nepravděpodobné, že se tak stane.

Aby skutečně nahradila zahraniční letadla, bude to chtít čas. I když bude sériová výroba MS-21 zahájena letos nebo příští rok, není to úplné vítězství.

Sériová výroba je zpočátku nízká. V prvním roce mohou být vyrobeny čtyři MS-21, pak šest, pak deset atd. Je zjevně nemožné rychle nahradit cca 600-700 zahraničních hlavních letadel.

To znamená, že Rusko bude potřebovat čas – ne rok nebo dva, ale desetiletí – aby přešlo na MS-21 a znovu získalo veškerou hlavní dopravu. A v této přechodné době bude výstavba průmyslu téměř od nuly potřebovat pomoc zahraničních leteckých společností, které by mohly pomoci s přepravou Rusů na zahraničních trasách.

A konečně, alespoň část tuzemského provozu budou muset dostat také zahraniční dopravci s dálkovými letadly ve flotile a schopností létat na velké vzdálenosti. Počet leteckých společností v Rusku se bude navíc muset drasticky snížit z 20 na nejméně pět, říkají odborníci.

Související články

Komentáře

Přidat komentář